DESCRIPCIÓ DEL MATERIAL:
Tres models de cartolina
- Un quadrat de costat 'a' del qual s’ha extret un altre quadrat més petit
de costat b en un dels seus vèrtexs, tal com mostra la figura de la
dreta de la fotografia.
- La mateixa figura anterior però havent retallat un rectangle tal com es mostra a l’esquerra de la fotografia. Convé retolar clarament els costats: 'a' , 'b' i 'a − b' .
IMATGE:
CONTINGUTS:
Geometria, àrees, identitats notables.
PROPOSTA D’APLICACIÓ DIDÀCTICA:
Aquest recurs és útil per visualitzar la
identitat notable (a + b)·(a − b) = a2 − b2 .
En primer lloc superposarem les
dues figures i veurem que coincideixen i, per tant, que tenen la mateixa
àrea. Després farem dues lectures d’aquesta àrea:
- L’àrea de la figura de la dreta de la fotografia naturalment és l’àrea del
quadrat gran menys la del quadrat petit: a2 − b2 .
- Pel que fa a la figura de l’esquerra podrem reordenar les seves peces
fent coincidir els costats a − b dels dos rectangles. Quedarà un
rectangle els costats del qual valdran a − b i a + b . Per tant la seva
àrea serà (a + b)·(a − b).
La coincidència de les dues àrees demostra la identitat.
CONNEXIONS:
La construcció d’aquest model pot fer-se a la classe de tecnologia. Es
tracta també d’una bonica connexió interna entre àlgebra i geometria.
ALTRES COMENTARIS:
Aquest recurs pot incorporar-se al treball de classe entorn al
tema d’identitats notables de manera que el/la professor/a l’utilitzi com un
element més de demostració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada